Wednesday, February 27, 2013

epilog~ Kau Lebih Tahu

Aku menanggalkan telekung solat lalu melipatnya. Memori yang diimbas petang tadi datang kembali. Dan malu itu datang kembali. Aku terus sujud syukur kerana Allah membimbing aku dan membantu aku untuk mengislah hati. 

Aku membuka laptop dan membuka laman facebook, medan dakwahku yang kedua. Aku segera menggerakkan 'arrow' ke arah mesej. Ada mesej baru. Tidak menghairankan. Sebab laman ini memang menjadi laman penyambung tautan ukhuwah aku dan sahabat-sahabatku.




Aku menekan butang message. Loading dan. . .
Subhanallah! Sesuatu yang aku tidak jangka...

Mesej daripada orang yang tidak disangka-sangka dan tidak pernah diminta. Khairul Hakimi. Aku termenung sejenak. "Ya Allah, peliharalah hatiku", doaku. 

Assalamualaikum.. nak tanya sikit boleh? Boleh ana tanya enti sambung kat mana sekarang ni?

"Ya Allah, kenapa dia tanya soalan sebegini? Ilya, teguhkan pendirian.", imanku berbisik. 
Jari jemariku menari pantas di atas papan kekunci. Membalas sekadar yang perlu dan terus menutup ruangan itu. Aku tahu bahawa syaitan akan tetap membisikkan kata-kata yang dapat melunturkan jiwa. Aku mahu hindari itu. Biar hatiku hanya diisi oleh dakwah dan perjuangan. Allah menjadi pemiliknya. Siapa yang bakal menjadi imamku? Aku serahkan segalanya pada Tuhan. Banyak lagi yang perlu aku lakukan, untuk Islam.


Jika benar cinta itu kerana Allah,
Maka biarlah ia mengalir mengikut aliran Allah
Kerana hakikatnya ia berhulu dari Allah
Maka ia pun berhilir hanya kepada Allah

“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah”
(Adz Dzariyat: 49)

~THE END~

No comments:

Post a Comment