Monday, February 18, 2013

aku semakin jauh dari Tuhan? atau semakin dekat??

Bismillahirrahmanirrahim...
astaghfirullahal 'azim..astaghfirullahal azim...masa untuk muhasabah diri...banyak yang husna belajar sepanjang belajar kereta nie...nama pun belajar kan..tapi apa yang husna dapat, bukan sahaja ilmu kereta..sebabnya, Allah beri peluang kepada husna untuk belajar lebih daripada ilmu kereta ni..Alhamdulillah. . .sebenarnya bukan husna sorang..orang lain pun..tapi sama ada kita mengambil iktibar ataupun tidak. . . sama ada kita mengingati Allah ataupun tidak..kita menghubungkan segala yang terjadi itu dengan Allah ataupun tidak. . . sebabnya..syarat untuk 'belajar lebih' ni ialah menghubungkaitkan semua perkara yang terjadi dengan Allah. Orang yang beriman, melihat semua perkara dengan kaca mata keimanan..dan kita semua tidak dapat tidak (لابد علينا) mesti berusaha ke arah melihat segala perkara dgn kaca mata iman..kenapa? kerana tujuan kita hidup di dunia ini ialah..hidup untuk Allah. . . Hidup untuk mencari redha Allah.. dan untuk merebut redha Allah..jalannya tidak dapat tidak hanyalah dengan dipandu oleh sahabat baik kita iaitu keimanan yang teguh kepada Allah..kerana, jika iman tidak menjadi nakhoda, maka, hawa nafsu akan bermaharaja lela. . .

مثل الفريقين كالاعمى والاصم والبصير والسميع. هل يستوين مثلا. افلا تذكرون.

“Perumpamaan kedua-dua golongan (orang kafir dan mukmin) seperti orang buta dan tuli dengan orang yang dapat melihat dan dapat mendengar. Samakah kedua golongan itu? Maka tidakkah kamu mengambil pelajaran?”
                                                                             Surah Hud: ayat 

time for story2..
Husna syukur sangat hari ni..sebabnya, Allah sedarkan Husna banyak perkara..Husna nak buat satu pengakuan. . .bukan nak membuka aib sendiri..tapi untuk berkongsi pengajaran..

Husna belajar untuk ambil lesen..pukul 8 dah ada kat sana..balik tengah hari/ petang..jadi. . .Dhuha husna sering terlepas..mula2 husna fikir..xpe laa..nak buat macam mana, nak belajar kan..nanti lambat, membawa imej yang tak baik pada orang yang bawak islam..lebih2 lagi kita yang bertudung labuh..bila kita lambat, orang akan tengok orang yang pakai jilbab labuh, yang bawak islam tu lambat, lembab...hakikatnya disebabkan oleh seorang individu sahaja..bak kata orang, kerana nila setitik rosak susu sebelanga..husna xnak jadi nila tu..kita kena jaga imej Islam! #ni persepsi pertama husna#

tapi, tiba-tiba tadi...pukul 8 lebih..x tengok jam..(agak2 je nie)
Allah detikkan hati husna..masa bawa kereta dalam litar..hati berdebar2..tangan sejuk terketar-ketar..entah kenapa..sedangkan, bawa kereta alhamdulillah, smooth je..Husna tak faham kenapa..Ya Allah. . .kenapa ni..jantung berdegup kencang. . .Dalam hati, Husna x habis2 fikir..kenapa ni? Ya Allah..petanda apa yang Engkau nak berikan pada aku ni? Husna teringat hadis yang seringkali husna baca:

"mintalah fatwa dari hatimu....kebajikan ialah suatu perkara yang diri dan hati berasa tenteram terhadapnya dan dosa ialah perkara yang bergetar dalam dirimu dan teragak2 di hatimu meskipun ada orang lain memberikan fatwa kepadamu dan mereka memberikan fatwa kepadamu...."

"Ya Allah, aku buat silap ke? Apa???", hati bermonolog..kaki menekan minyak sambil tangan memusingkan stereng ke kiri..kaki kanan bergerak ke arah brek dan kereta pun berhenti..lamunan diteruskan. . .Hari ni dan kelmarin..apa bezanya? Satu perbezaannya, kelmarin tak belajar kereta..xkan laa sebab belajar kereta je..ada kemungkinan tapi hati aku mengatakan bukan itu sebabnya..Apa silap aku sampai hati rasa tak tenang sangat2..?

"Dhuha!", imanku berbisik pada sang hati..Ya! kelmarin, walaupun agak sibuk..aku tetap menunaikan solat sunat Dhuha. . .hari ni?? hari-hari yang husna belajar kereta??? macam mana Dhuha? waktu Dhuha x terisi...Ya Allah..mungkin tu sebabnya..bila hati makin jauh dengan tuhan, jiwa tidak akan tenang..kerana, Allah berfirman:

أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ 

"bukankah dgn mengingati Allah hati menjadi tenang

Ok, brek dilepaskan..masuk parking. . .husna membulatkan tekad.."tak dop ar, hari ni kene dhuha gop gane-gane pun!"

keluar parking, masuk tiga penjuru...keluar, kereta dibawa ke arah bukit..minyak ditekan dan brek! angkat brek tangan..lepaskan 'kelah' (gane taw ejanya..) tekan minyak..kereta meluncur laju..pusingan terakhir...Hati masih tak tenang..nasib baik x ada orang. . .husna pun mencapai beg dan mengeluarkan handphone..husna pun buka lagu, ADA-Mu, najwa latif.. (hehe, sempat lagi op?) 
kutahu ku ada-Mu, 
di sisiku selalu..
bantulah hamba-Mu, mencari keredhaaan-Mu~

okeh, pusingan terakhir pun berakhir..husna pun meneutralkan gear..free gear..angkat hand brake. Keluar daripada kereta, duduk..husna menenangkan diri..menenangkan hati. . .Bila dah stabil sikit. Ya! misi bermula!! langkah dipercepatkan untuk berdhuha. . . 

alhamdulillah..hati semakin tenang..degupan jantung mula stabil. Ya Allah, subhanallah, halusnya cara Engkau mengajar hamba-Mu ini.
tak habis lagi..nak buat baik akan ada ujiannya..cabarannya...di situ Allah akan menaikkan darjat kita. andai kita sabar. . .

apa cabarannya? okeh, sambung cerita..tiba-tiba,

subhanallah... wabihamdihi~ 
subhanallah~~ wabihamdihi. . .
(Subhanallah- Hafiz hamidun)

handphone berbunyi..husna pun jawab..
kami-kami yang belajar kereta ni kena bergerak untuk belajar di jalan raya pula..
langkah dipercepatkan...

handphone berbunyi lagi..panggilan yang sama...

"Awak ada kat mana haa?? cepatlah.. Abang kak lama doh tunggu tu..cepat! gi jalan raya pulak!!"
kena marah! gabra jadinya husna n the gang..kami pun melangkah keluar..kena marah lagi~

Kami menunggu turn untuk ke jalan raya..tiba-tiba kak farah memanggil husna sekali lagi... 
"Husna, diyana suruh awak teman dia main dalam litar.."
"Ok!"
lega sikit hati sebab tak kena marah..

"peluang dakwah ni", hati bermonolog. Dakwah bil hal..Dakwah dengan perbuatan..ni pun salah satu yang husna belajar kat sini..belajar untuk melihat semua ruang sebagai ruang dakwah..kita pakai pakaian Islam, kita bawa imej islam..apa-apa yang kita buat akan menggambarkan islam..walaupun kat sini memang orang Islam..tapi tak semua faham islam secara syumul..cara pakaian majornya kurang menepati syara'..jadi, kita yang faham sikit2 ni mesti berusaha untuk memahamkan mereka..walaupun kita masih lagi x seberapa..perbaiki diri kamu SAMBIL menyeru kepada yang lain..pegang kata-kata ni kemah2 ye..!

kak diyana naik bukit..berhenti atas garisan~ kak farah datang.. 

"husna marah kak farah ke?", kak farah tanya.
"eyh, mana ada", husna jawab. Terkedu dengan soalan kak farah.
"betul x?", kak farah bertanya lagi.
"betul..." husna jawab lagi..sambil tersenyum. tak terdetik langsung dalam hati rasa nak marah. sebab memang salah husna..lambat sikit..
"husna takut kak farah ke? Kak farah memang gitu..kak farah gurau je..", kak farah menyambung..ni yang husna suka kak farah..lepas dia marah ke apa ke..dia akan tanya, "husna marah kak farah ke?"
husna senyum. . .
"kak farah, mintak maaf lambat tadi ea", husna pun meminta maaf. segan pulak bila 'cikgu' yang minta maaf dengan kita..
"kak farah gurau je tadi..ok laa..gi 'buat' jalan raya pulak", kak farah menggantikan husna untuk menemani kak diyana.  
"Ok!", husna jawab..

Ok..macam mana halusnya Allah atur ibrah (pengajaran) ni untuk masuk ke hati husna..dimulakan dengan hati yang tak tenang..berdebar2..lepas tu Allah ilhamkan untuk solat dhuha..lepas tu Allah uji dengan kena marah..lepas tu Allah tenangkan hati husna dengan kata-kata lembut kak farah..siap dapat flying kiss dari kak farah lagi~ hehe

lepas tu perjalanan husna semakin licin..hari ni husna berlatih kat jalan B..alhamdulillah, mungkin berkat pergantungan pada illahi, husna semakin cekap guna gear..x laa cekap mana pun..masih 'tergagap2'...tapi tak laa macam latihan hari ahad husna hari tu yang diisi tanpa duha di dalamnya..Alhamdulillah, segalanya lebih mudah hari ni..berlatih di jalan raya mudah~ pulang ke rumah pun mudah~ sebab tu balik awal n sempat update blog hari ni..Ya Allah, berkatnya hari dengan dhuha. . . Dhuha itu pembuka rezeki..

Hadis riwayat Abu Dzar bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: 

“Setiap orang menjelang pagi, berdasarkan tulang temulang sendi memerlukan sedekah. Tiap-tiap tasbih itu sedekah, tiap-tiap tahmid sedekah, tiap-tiap tahlil adalah sedekah dan tiap-tiap takbir adalah sedekah. Menyeru makruf adalah sedekah, mencegah mungkar adalah sedekah. Semuanya itu sama nilainya dengan dua rakaat solat Dhuha,”.

Okey, apa yang Husna dapat....jangan remehkan sesuatu ibadat..walaupun sekadar sunat..,
sekadar perkongsian..terpulang bagi yang mahu mengambil iktibar ataupun tidak~
that's all for today~
^_^


1 comment:

  1. Allah.. nampaknya pengalaman kita sam.. cuma bezanya sunat saya ialah solat tahajud.. terima kasih sedarkan saudari :)

    ReplyDelete