Wednesday, February 20, 2013

Izinkan aku meluah rasa di lembaran sepi. . .

Penat!
Letih!
Keliru!

Ya Allah,
andai engkau tidak mengurniakan aku secebis keimanan walaupun senipis kulit bawang,
sudah pasti telah lama aku rebah, tersungkur,
lalu menjauh dari jalan ini (nauzubillah).

Ya Allah,
aku masih keliru..
ilhamkan aku dengan hidayah-Mu Ya Rabb,
aku rindu pada dakwah dan perjuangan,
jiwaku meronta-ronta minta diisi,
ingin aku teguk lautan ilmu..
Ya Rabb, permudahkanlah...

Ya Rasulullah,
andai Engkau masih di sini,
pasti aku akan berlari menujumu,
memohon agar membimbingku ke jalan untuk menuju redha illahi...

Ya Allah,
kerap kali hati menutur bisik,
aku rindu pada-Mu,
aku ingin bertemu dengan-Mu,
namun,
andai aku menghadap-Mu dalam keadaan ini,
aku tidak tahu adakah Engkau redha dgn-Ku atau tidak..
banyak tanggungjawab yang masih belum aku laksanakan,
banyak lagi amanah yang aku tidak sempurnakan..

Ya Allah,
aku cemburu,
cemburu kepada mereka yang dapat ke mana-mana,
menyusuri jalan dakwah dan tarbiyyah-Mu,
aku juga ingin menyumbang pada agama-Mu,
Ya Rahman, permudahkanlah aku....

Ya Allah,
kali ini aku mengadu kepada-Mu melalui lembaran sepi ini,
moga Engkau redha,
hanya Engkau yang memahamiku...
hanya Engkau yang dapat membantu aku...
Allahumma yassir. . . .

Ya Rahman, Ya Rahim,
bantulah aku, sahabat-sahabat perjuanganku,
dan. . .
mereka-mereka yang seperti aku..




No comments:

Post a Comment