Friday, April 12, 2013

Rayu seorang hamba

"Ya Allah, hati ini sering rapuh. Terlalu mudah untuk goyah. Allahurobbi, Tsabbit qulubana ala dinik wa ala tho'atik. Ya Allah, hamba-Mu sering digugah, digoyahkan dengan pelbagai asakan persoalan dan kata-kata. Ya Allah, apa yang aku mahu cuma Reda-Mu Ya Allah. Tunjukkan aku jalan yang Engkau reda Ya Allah. Kuatkan hatiku. Hanya Engkau yang mengetahui kebenaran yang sebenar-benarnya. Ihdina sirotol mustaqim", tangis zulaikha dalam doanya.

"rabbana atina fiddunia hasanah wafil akhirati hasanah waqina 'azabannar. wasollallahu ala saidina muhammad wa 'ala saidina muhammad. wal hamdulillahi robbi alamin", Zulaikha mengangkat tangannya dan menyapu ke wajahnya. Dia mengusap tangisnya yang masih tersisa.

Sejadah yang digunakan dilipat. Siti Zulaikha bangun lalu menuju ke katilnya. Dia mencapai al-Quran yang diletakkan di atas meja berhampiran dengan katilnya. 

Bismillahirrahmanirrahim.. Zulaikha memulakan bacaannya. Jiwanya bergetar tika menyebut kalimah itu. Hati tak mampu menafsirnya. Dengan nama Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang... Dia memulakan kalamnya, mahu jiwanya disentuh oleh kalam tuhamnya. Kalau boleh dia mahu kalam itu merobek-robek jiwanya dan membawa dia kepada Tuhannya sedekat-dekatnya

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.

Ya Allah, ayat ini menusuk tajam. Adakah aku orang yang dimaksudkan itu? Allahurobbi, jauhkan.. jauhkanlah..

إِلاَّ تَنفِرُواْ يُعَذِّبْكُمْ عَذَاباً أَلِيماً وَيَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَيْئاً وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela ugamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Jika tidak mara untuk berjuang, maka Allah akan menggantikan kita dengan kaum yang lain. Nauzubillah. Amat rugi jika Allah menyingkirkan aku dari jalan ini. Allah dan agama-Nya tidak akan rugi sekali-kalipun. Bukan Islam yang memerlukan aku. Tapi aku yang memerlukan Islam. "Allah mengampunkan dosa-dosa mereka,  memasukkan mereka ke dalam syurga yang mana mengalir di bawahnya sungai-sungai dan memasukkan mereka ke dalam tempat tinggal yang baik di dalam syurga Adn'. Dan kurnianya yang lain, pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat". Zulaikha mengimbas kembali ayat2 daripada surah as-Saff. Bukan setakat itu sahaja, jika aku mengundur langkah. Allah akan menurunkan azab dan seksanya. nauzubillah... Makin laju air matanya mengalir. Seolah-olah ayat itu ditujukan buat dirinya.

إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. Dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

انْفِرُواْ خِفَافاً وَثِقَالاً وَجَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.

Allahu  Allah.. Sama ada dalam keadaan berat ataupun ringan..

وْ كَانَ عَرَضاً قَرِيباً وَسَفَراً قَاصِداً لاَّتَّبَعُوكَ وَلَـكِن بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ الشُّقَّةُ وَسَيَحْلِفُونَ بِاللّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَكُمْ يُهْلِكُونَ أَنفُسَهُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ

Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu).


عَفَا اللّهُ عَنكَ لِمَ أَذِنتَ لَهُمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ

Allah memaafkanmu (wahai Muhammad), mengapa engkau izinkan mereka (tidak turut berperang) sebelum nyata bagimu orang-orang yang benar dan (sebelum) engkau mengetahui orang-orang yang berdusta?


لاَ يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أَن يُجَاهِدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ

Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tidak akan meminta izin kepadamu untuk (tidak turut) berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa.


إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ

Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka (sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya.

وَلَوْ أَرَادُواْ الْخُرُوجَ لأَعَدُّواْ لَهُ عُدَّةً وَلَـكِن كَرِهَ اللّهُ انبِعَاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ وَقِيلَ اقْعُدُواْ مَعَ الْقَاعِدِينَ

Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal".

لَوْ خَرَجُواْ فِيكُم مَّا زَادُوكُمْ إِلاَّ خَبَالاً ولأَوْضَعُواْ خِلاَلَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ

Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan, dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar hasutan mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim.

Zulaikha menutup tafsirnya. Seolah-olah dia berbicara dengan yang empunya kalam tersebut. Dan Allah menjawab soalan-soalan yang bermain di jiwanya serta meneguhkan jiwanya.

Tik. Tik. Tik.

Zulaikha mengambil telefon bimbitnya.

1 message received;

Salam. Sila maklumkan kehadiran ntum untuk ke liqa' yang akan diadakan esok dengan segera.

Tangannya bergerak laju ke arah skrin telefon bimbitnya lalu menekan tanda reply;

Wsalam.. Insha allah, ana hadir


moral of the story:

first of all, cerita kat atas ni x ada kaitan dengan yang hidup ataupun yang telah mati. Mungkin ada kot, kena sikit2..erm, mana satu ni? nilai sendiri laa..mungkin jugak anda ni mengalami situasi yang sama dengan Zulaikha kat atas ni..ragu-ragu..ragu-ragu untuk berjuang..bukan tak nak berjuang. Mungkin sedang berkira-kira untuk memilih landasan mana yang akan dijejak untuk ditabur khidmat dan diinfak diri. Saat keliru, saat gelisah, ingat. Hanya Allah yang memahami kita. Ujian adalah satu bentuk wasilah Allah untuk membawa kita kepadanya dan mengukuhkan tali pergantungan kita kepadanya. 
wallahu a'lam~

1 comment:

  1. Allah !

    post enti membantu.

    ana bercucuran air mata. takpe kan ? ^_~

    ReplyDelete