Sunday, April 14, 2013

tercampak?

bismillahirrahmanirrahim..

post ni ditujukan buat diri dan sahabat2 seperjuangan...
alhamdulillah sekarang ni ramai sahabat2 yang dapat tawaran. tawaran temu duga. .tawaran masukU  pun dah ada. . .waahhh. . mabruk alaikum!

ermm..ana? biarlah rahsia. . . menanti yang satu..moga Allah redha..kadang2 sesuatu harus dikorbankan untuk menggapai sesuatu yang lebih indah. . . apa itu...? mardhotillah..

ok, sebenarnya mood nak menulis ni datang bila ana terbaca one of my sahabat's post. . . tahniah2. . .  UNIKL ye? siapa yang makan kurma dia yang merasa lazatnya. . ^_^
 mabruk alaiki ya umair! (harap enti baca post ni)

ok, sedar tak sedar. . . dah 5 tahun kita memegang title budak sekolah menengah. 6 tahun sebelum tu, kita pegang title budak sekolah rendah. 2 tahun sebelum tu, budak tadika. tahun-tahun sebelum tu, budak kecik. . . tahun tahun tahun sebelum-sebelum tu. . . bayi.
Ada paham apa yang penulis nak sampaikan?
muahaha...sejak bila pandai gelak jahat ni? huh,

ok, straight tu the point. Perah santan x?  Perasan tak, title tu akan berubah mengikut usia dan siapa kita? akan berubah dan terus berubah. . . Lepas ni, budak U pulak.. Lepas tu, engineer, doktor, pensyarah. . . may be? erm. . MUNGKIN. .

tapi ada yang tak kan berubah. . . apa?

HAMBA ALLAH

KHALIFAH ALLAH

title ni kita bawa sampai mati. ni bukan part time job.

Bila ada masa lepas studi. Baru nak berusrah. Baru nak berdakwah. Baru nak buat ibadat sunat. Bukannn!
Ni laa full time job kita..sibuk macam mana pun kita.. Bertimbun-timbun mana pun assignment kita. Kita mesti buat gerak kerja Islam ni. Full time. Non stop work ever after. Waah, mendebarkan. Ye tak?

tapi, baca ni:





kita nak ke syurga, namun sahabat. Syurga tu terlalu indah.
Nak masuk tandas awam pun kena bayar. .
jadi kalau nak masuk ke tempat yang indah niannya xboleh digambarkan oleh akal fikiran?
mesti laa mahal kan?
Sama2 kita kuatkan hati!

Isbiru, wasobiru warobitu. . . .

Jadi, kat mana2 pun kita berada. . . jangan laa lupakan gerak kerja kita. Jangan lupa untuk membawa tugas dakwah.. Jangan lepaskan ikatan rabitah kita.. For my sohabiah, don't ever lost connection with our murobbi dan sohabat2 perjuangan! keep in touch.. masih ingat? as-Saff ayat 4.
sila baca dengan volume sederhana ayat dan maknanya. hayati..

Dan. . .

INGAT! apa pun bidang yang kita ambil. Medic. Engineering. Usuluddin. Syariah. Bahasa Arab. Architecture. Perakaunan. tak kira laah apa apaa pun. . .
Soalan Allah kepada kita kat akhirat sama sahaja. Jadi, bidang mana pun yang kita ceburi. Landasan mana pon yang kita berpijak, jangan lupa ilmu akhirat. WAJIBUN ALAINA!

macam mana caranya?? untung laa budak2 usuluddin, syariah..dah kiteorang yang ambil medic, engineering ni? macam mana?

tak ada beza pon sape2 yang ambil medik ke usuluddin ke. . hang pi laa mana mana pon. Yang membezakan adalah taqwa. Macam mana nak membina taqwa ni? terserah! banyak caranya. .

tapi tak lain tak bukan adalah dengan tarbiyyah..maka, wajibkanlah diri anda untuk join usrah! Kat mana-mana pun kita berada. Bukan usrah yang memerlukan kita. Tapi kita yang memerlukan usrah.

ok, ana stop kat sini dulu. wallahu a'lam..uhibbukum fillah!!!

tak pernah hilang getarannya apabila membaca ayat ni. dan biarlah getarannya kekal sampai bila2:

Sesungguhnya ALLAH membeli dari orang-orang mukmin baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan ALLAH, sehingga mereka membunuh atau terbunuh, sebagai janji yang benar dari ALLAH di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain ALLAH? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikianlah kemenangan yang agung. 
(At Taubah : 111)


No comments:

Post a Comment