Follow me yup! I'll follow you back... in shaa allah ^_^

Monday, December 17, 2012

siapa aku pada islam???

assalamualaikum warahmatullah..
apa yg ana nk kongsi ari nie? ok jom brainstorm sikit..
siapa aku pada islam??
soalan ni sepatutnya sering kita ajukan pada diri kita...sebab apa? supaya kita sentiasa muhasabah..supaya kita tak lagho dalam kehidupan kita..apa kaitan lagho dengan sumbangan untuk islam...jom kita buat pengiraan sikit..

kalu lagho= masa akn banyak habis untuk benda2 yang tak sepatutnya
masa akn banyak habis untuk benda2 yang tak sepatutnya=masa utk agama akan jadi kurang
masa utk agama kurang=kurang sumbangan utk islam
kesimpulan: lagho is inversely proportional to sumbangan utuk islam

ok..Alhamdulillah, tadi ana ada buat perkongsian dengan sahabat2 n ana sangat2 terkesan dgn kata2 ni..

ADAKAH AGAMA MENJADI KURANG SEDANGKAN AKU MASIH HIDUP??


apa maksudnya? ok, kita ni Allah ciptakan ada 2 tujuan..apa ya? 
1-untuk beribadat kepada Allah
 surat:51 ayat:56
"Sesungguhnya tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah (beribadah) kepadaKu" (Adz Dzaariyaat : 56)
2-untuk mengimarahkan bumi Allah ni dengan menjadi khalifah yang betul2 mempraktikkan islam dan menyebarkan sinaran islam tu kepada yang berada di sekitarnya dan seluruh umat manusia


وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (165)
165.  Dan dia lah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa derajat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksaan-Nya dan Sesungguhnya dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (QS. al-An`am;165)
ok..kalu kita tengok tujuan yg ke-2 tu..mmg berkait sangat dengan ayat tadi kan? jom tengok semula..ADAKAH AGAMA MENJADI KURANG SEDANGKAN AKU MASIH HIDUP?? 
apa guna kita untuk islam..kita mesti ingat yang Islam tak akan rugi tanpa kita..tapi kita akan rugi tanpa islam..sebab apa? sebabnya Allah dah kata yang akan ada segolongan yang tetap membawa agama islam nie..kalau kita tak berusaha dan tak komited pada jalan ni..Allah akan gantikan kita dengan orang lain..bayangkan..segala kelebihan utk menjadi sebaik2 manusia ni ditarik oleh Allah..allahu robbi..nauzubillah...ada ke jalan yang lebih baik daripada jalan Allah..ada ke orang yang lebih baik daripada orang yang dibentuk terus daripada Allah? sape orang tu? orang yang membawa islam dan mempraktikkannya..orang yang mengamalkan al-Quran dan as-Sunnah..


صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ
The “sibghah” of Allah, and who can be better than Allah in “sibghah”? And we are His worshippers.
(2:138 )
 (celupan Allah, dan siapakah yang lebih baik daripada Allah dalam celupannya? dan kitalah hambanya)

sibghah:celupan

jadi sama-sama laa kita fikirkan apa sumbangan kita pada islam...


No comments:

Post a Comment