Monday, December 10, 2012

Qudwah lil dakwah

Assalamualaikum..
hari ni nak kongsi sikit tentang hassan al-Banna..Hassan al-Banna ni ada banyak keistimewaan..terutamanya dlm bdakwah..Beliau mudah ingat nama orang2 yg dijumpainya..
pada suatu hari imam hassan al-Banna terserempak dgn seorang ahli ikhwan dan bertanya ke manakah dia nak pergi..lelaki tu pun menjawab..saya nak ke majlis walimatul urus anak saudara saya..beberapa tahun lepas tu..hassan al-Banna jumpa kembali dgn lelaki tu..dan subhanallah, hassan al-Banna masih ingat nama org tu malah sempat lagi bertanya "macam mana keadaan anak saudara kita yang baru berkahwin hari tu"..
 subhanallah..ni laa kelebihan yang Allah beri kepada Hassan al-Banna..ni salah satu kelebihan dalam berdakwah..bila kita ingat nama mad'u (orang yang kita dakwah kepadanya), dia akan rasa dihargai..dan menurut kajian, bila kita berkomunikasi menggunakan nama orang tersebut, ia akan jadi lebih berkesan..
jadi, jom kita berusaha..!
Ok, kalau kita belajar dalam Quran sunnah...Hassan al-Banna hidup hanya selama 43 tahun. Tapi, allahurobbi..Allah sangat memberkati waktu hassan al-Banna sehinggakan beliau mampu buat pelbagai perkara yang besar berbanding dengan orang2 yang hidup lebih lama daripadanya..Ikhwanul muslimin..salah satu jemaah yang ditubuhkan oleh beliau..dan sekarang ni jemaah tu wujud di seluruh pelusuk dunia termasuk malaysia..subhanallah.....
kalau kita tengok imam hassan al-Banna nie amat hebat dalam dakwahnya, amat teliti dalam strateginya kan...tapi, beliau tak pernah mengabaikan anak2 beliau..contoh...
imam hassan al-Banna mempunyai fail2 untuk setiap seorang anaknya..dan dalam setiap fail tu mengandungi semua perkara tentang anaknya..setiap kali anaknya sakit, imam hassan al-Banna akan merekodkan penyakit, jenis ubat dan rawatan yang diperoleh oleh anak2nya..rekod tentang pembelajaran anak2 beliau..betapa sistematiknya beliau..



Teringat kata2 ustaz firdaus hari tu..masa tu ana ada buat latihan bahasa arab yang diberikan oleh ustaz..tetapi ana tak susun secara teratur..sebenarnya sebab hari tu terlalu banyak kerja sekolah, jadi ana buat tanpa menyusunnya dahulu..dalam hati, asal siap..tp memang diakui, sangat tak teratur sampai kepala pun pening..jawab soalan tanpa taw susunannya..muka surat pertama balaghah, yang kedua nahu..tunggang tebalik semuanya.. ^^ kebetulan masa dekat kem, ustaz datang kat ana dan minta kertas tu daripada ana..dan ana bagi dalam keadaan yang tak tersusun..tapi siap taw..ustaz ambil dan ustaz bawa ke depan..sambil menyemak kerja yang ana buat..dan jeng2..ustaz pun datang dan berikan kertas tu pada ana..dan ustaz pun cakap.."husna, kalau nak buat kerja mesti sistematik.tu laa apa yang kita pelajari daripada solat..semua kena ikut tertib dan rukunnya..kalau tak, tak sah..sama laa dgn buat kerja ni..kene sistematik...."(lebih kurang laa) memang masa tu rasa bersalah sangat..malu pun ada..n nie ana kongsi untuk dibuat pengajaran..memang tak kan lupa laa..syukran ustaz atas peringatan! jd, kesimpulannya, kita kene laa sistematik dalam setiap mende yang kita lakukan..

 Sistematik!

No comments:

Post a Comment