Tuesday, January 1, 2013

aku xkan pernah berhenti berharap!






TAKKAN BERHENTI BERHARAP. . . .

Bismillahirahmanirrahim. . .
harapan. . . tak de sesiapa yang tak de harapan kan?  bezanya apa yang diharapkan...
bila kita bercakap pasal berharap nie, timbul laa persoalan pada siapa kita berharap...
siapa?
manusia?? ada masanya dia tak dapat bersama dengan kita. . . meneguhkan hati kita . . . dia juga manusia seperti kita...ada kekurangan...kalau kita berharap pada manusia, ada masanya kita akan kecewa.. lagipun dia bukan pemberi segala-galanya..bukan dia yang menentukan apa yang kita akan dapat atau tak..
jadi siapa?
jawabannya tak lain tak bukan...Allah...
Dia yang maha pengasih, Yang Maha Pemberi Nikmat. . .
berharaplah pada Dia. . . nescaya tidak akan pernah kecewa. . .
kerana. . .

Dari Ibnu Abbas RadhiAllahu `anhuma, katanya, pada suatu hari aku berada di belakang (membonceng) Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, lalu Baginda bersabda:
“Wahai anak kecil, sesungguhnya aku akan mengajarkan kamu beberapa hal kepadamu, iaitu:
Jagalah ALLAH nescaya ALLAH akan menjagamu, jagalah ALLAH nescaya DIA akan berada di hadapanmu, jika engkau memohon maka memohonlah kepada ALLAH, dan jika engkau meminta pertolongan maka mintalah pertolongan kepada ALLAH, dan ketahuilah bahawa sekiranya umat berkumpul (bersepakat) untuk memberikan suatu manfaat kepadamu nescaya mereka tidak akan mampu berbuat demikian melainkan dengan sesuatu yang telah ditetapkan (ditakdirkan) oleh ALLAH, dan sekiranya umat berkumpul (bersepakat) untuk mendatangkan mudharat ke atas kamu, nescaya mereka tidak akan mampu berbuat demikian melainkan dengan sesuatu yang telah ditetapkan (ditakdirkan) oleh ALLAH. Telah diangkat segala pena dan telah kering segala buku.”
(Hadith Riwayat at-Turmudzi, menurutnya hadith ini Hasan Sahih)


tapi ingat. . .kehidupan nie penuh ujian. . . kita tak kan dapat apa yang kita nak senang2... ada mehnah dan tribulasi yang perlu kita tempuhi...bak kata ustaz firdaus:  kalau kita nak buat benda baik ni memang ada mehnahnya. . . sampaikan jika perjuangan kita nie tiada ranjau dan onak duri. . kita perlu cek semula apa yang kita bawa. .  takut2 ada yang tak kena dengan apa yang kita bawa tu. . sebab memang lumrah. . . benda baik memang akan ada mehnahnya. .  macam rasulullah . .dakwahnya tak mudah. . selalu ditentang. . . (syukran ustaz.. husna takkan pernah lupa kata2 nie. . masa ustaz cakap nie kat ana hari tu pun. . ana sangat2 tersentuh...subhanallah. . .jazakallah ustaz! )


kerja buat kita nie tak mudah. . . sebab tu laa gerak kerja nie perlu dibuat beramai2. . . secara berjemaah. . .
husna tak mampu fikir sorang2. . . husna tak mampu nak bergerak sorang2. . .
jadi, bila bergerak beramai2 nie, kita akan saling menguatkan . . .indahnya Islam yang Allah syariatkan... 

last skali...ana n kawan2 mesti sedar yang. . . 



wallahu a'lam. . .

No comments:

Post a Comment