Monday, May 28, 2012

uJian, nIkmaT, atau istidraj..

Bismillahirrahmanirrahim.. pertama-tamanya dan selama-lamanya kita merafa'kan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah s.w.t atas nikmatnya.. Alhamdulillah hari ini kita masih berupaya mengukir senyum dan masih mampu menggerakkan mulut untuk bertasbih dan bersyukur kepada-Nya..Qul, Alhamdulillah.. kalau nak cakap pasal bersyukur.. rasenye.. tak masuk laa topik kita hari ni.Ok laa... Siapa kat sini nak berjaya? Angkat tangan.. hehehe.. semua orang nak berjaya kan.. tapi, dalam banyak-banyak yang nak berjaya tu, semua ke boleh berjaya? Jawabannya tak kan? Kenapa??

A: Aku nak berjaya. Aku dah usaha macam-macam. Apasal tak dapat pun ea.. Sia-sia aku study sampai lewat malam! sia-sia!! Aku tak dapat pun apa yang aku nak. Kenapa Tuhan kejam dengan aku?!!

sesiapa yang pernah cakap macam ni, istighfar banyak-banyak..
Astaghfirullahal 'Azim.. Tuhan tak kejam.. Allah tu Maha Adil. Kegagalan tu ialah satu ujian kepada hamba-hamba-Nya.. Allah bagi ujian.. Alah bagi ganjaran.. Jika hamba-Nya bersabar.. Maka, Dia akan memberikan ganjaran pahala. Mungkin tak berjaya di dunia. Tapi berjaya di akhirat, Insya-Allah.. baca kat bawah nie..

na'uzubillahi min zalik..


Istidraj.. Apa tu?? ni yang paling digeruni sekali..  Allah beri nikmat yang melimpah ruah supaya kita semakin terpesong daripada-Nya. Contoh istidraj ialah Qarun.. Allah beri dia harta kekayaan.. Akhirnya dia semakin sesat dan jauh daripada Allah.. Nauzubillah..

B: Weyh.. aku nak tanya kau sikit ni.. Aku tengok kau ni siang malam study.. tapi tak dapat pun apa yang kau nak.. cuba kau tengok aku.. Aku biasa-biasa jew. Orang kapel aku kapel.. Orang ponteng prep aku ponteng.. Tapi Straight A plus beb!

Tak disangkalkan.. Ada kes macam ni.. Pakai jilbab atas dada.. couple.. dating.. buat apa-apa yang Allah murka.. Tapi, tetap berjaya.. itu mungkin istidraj.. Berhati-hati lah ya! Orang macam ni harus disedarkan dan dinasihati secara elok..  Selagi mana dikurniakan hayat.. Taubat kita masih Allah terima.. Allah itu maha Penyayang.. Allahu Akbar! Sama-sama kita doakan agar dijauhi riak dan istidraj.. Tak lupa juga dikurniakan kecemerlangan akhlak dan akademik.. Ameen..


No comments:

Post a Comment