Wednesday, April 11, 2012

Aku tak sanggup kehilangan-Mu..♥

Bismillahirrahmanirrahim.. الحمد لله، ثم الحمد لله، ثم الحمد لله 

Ya Allah terima kasih atas nikmat-Mu Ya Allah.. Ya Allah terima kasih kerna Engkau masih memberi nikmat kpdku.. walhal aku sering alpa dalam mengingati-Mu.. walhal kadang kala apabila engkau memanggilku untuk berinteraksi dengan-Mu..kadang kala aku alpa.. kadang kala aku leka.. kadang kala aku lupa.. Kadang kala aku lebih memilih dunia berbanding-Mu.. Ya Allah ampunkan aku.. Aku lupa segala nikmat ini kurniaan-Mu.. Ya Allah ampunkan aku..

Assalamualaikum w.b.t. 
 Sebaik-baik manusia ialah orang yang sering memberi manfaat kepada orang lain.. 

 Jom kita kongsi cerita.. Semalam ana terfikir sesuatu.. Mengambil ibrah dan hikmah drp apa yang berlaku.. Bukan ke Allah suruh kita berfikir,, menggunakan nikmat akal yang Allah kurniakan dengan sebaik-baiknya..  straight tOo the point.. Ana teringat mase mula2 nak masuk BGP dulu.. BGP tu hy dhuni oleh 5 org pmimpin.. *tp skarang nie cume 4 sbb katil utk sahabat ana yang sorang tu belum ade lagi (arap cepat2 laa dye masuk).. ceritanye bmula begini.. sorang sahabat ana bagitaw yang ana mesti masuk bgp hari nie.. Ya Allah.. perasaan mase tu tak taw nak cakap apa.. Mmg ana dah siapkan hati utk saat nie.. tapi x taw sbb ape bile sahabat ana cakap macam tu.. ana rase berat sangat.. mgkin bagi org yang x m'alami.. diaorg akn fikir.. sedapnye duduk kat bgp.. tp bagi ana.. Ya Allah.. rase tak sanggup nak tinggalkan kawan2 kat dorm nie... diaorg laa yang tenangkn ana mase ana tertekan.. beri ana kekuatan utk teruskn perjuangn.. beri semangat utk kekal di jalan-Nya.. walaupun masih sesekolah.. tiap2 ari boleh jumpe.. rase berat sangat.. Lagi pown.. masuk dalam Bgp tu tanda bermulanya penyerahan tanggungjawab untuk memastikan bi'ah solehah di sekolah pada kami semua.. semuanya tergalas atas bahu.. Ya Allah kuatkan kami.. 

Sebenarnya bukan tu yang ana nak cerita..  bukan pasal BGP, sahabat, atau tanggungjawab.. hehe.. psal BGP tu bkn ape ea.. biasa laa hidup kite kan macam roda.. kadang2 rase sedih.. kadang2 tertekan.. kadang2 gembira.. Ok.. dari situ.. ana terfikir.. kita semua nie tak mahu hilang kawan.. apatah lagi sahabat.. sedangkan bile kehilangan sebatang pen pown kite mengeluh.. bayangkan.. pada suatu mase tu.. anda cume ada sebatang pen utk menyiapkan kerja sekolah.. dan tiba2 pen tu hilang.. apa perasaan anda? jawab sendiri laa ea.. Ok.. kalu hilang pen tu pown kita rase sedih.. apatah ladi kawan.. sahabat.. yang sering membantu kita.. tp, sering kali kita lupa.. kita sering lupa pada Yang sering memerhatikan kita, Yang Menciptakan kita.. Dia yang tetap memberi nikmat pada kita walaupun kita sering melupakan Dia..Kita sering mengendahkan Dia.. Sedarkah kita..? Jom sama2 menginsafi diri.. Masih belum terlewat lagi.. pintu-Nya sering terbuka.. Kasihnya Dia pada hamba-Nya hingga Dia tetap memberi peluang kpd hamba-Nya.. 

"....barangsiapa yang mendekati-Ku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya satu hasta. Barangsiapa yang mendekati-Ku satu hasta, maka Aku akan dekatinya satu depa. Dan barangsiapa yang datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan, maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari..."

Dalam satu hadis yang lain, Nabi S.A.W bersabda yang mafhumnya bermaksud:

"Sesungguhnya Allah S.W.T membentangkan tangan-Nya pada malam hari agar orang yang berbuat dosa di siang hari bertaubat kepada-Nya. Dia juga membentangkan tangan-Nya pada siang hari agar orang yang berbuat dosa pada malam harinya bertaubat kepada-Nya sehinggalah Matahari terbit dari sebelah barat."

Subhanallah.. betapa sayangnya Allah pada kita.. Ingatlah.. Dia x memerlukan kita.. Tapi kita memerlukan Dia.. Maka kembalilah pada Dia..





hidup kita tanpa cahaya Allah itu akan menjadi kusam dan x bmakna.. 

No comments:

Post a Comment