Thursday, November 14, 2013

Aku dah penat menunggu..

Entah,
Dua tiga hari ni tak berminat untuk menulis
aku cuma rasa nak express apa yang aku rasa,
aku nak tulis apa yang hati aku suruh,
aku nak tulis apa yang boleh membangkitkan jiwa aku.

Entah,
Aku asyik menunggu,
menunggu hari esok yang melahirkan aku yang baru,
aku yang kuat, 
aku yang lebih baik,
tapi adakah esok itu akan tiba?

Aku tulis dan terus tulis,
Aku baca dan terus baca,
kadang-kadang bila bosan,
aku scroll down saja,
entah, 
mungkin...
aku mencari apa yang mampu mendamaikan jiwa aku,
mungkin?

adakah penantian aku ini ada imbalannya?
ataukah sekadar angan-angan dan mimpi?
Aku menanti bila hari ini akan berakhir,
hari yang mana aku rasa,
diriku tiada nilai,
lalu aku diam dan terus menunggu.
Futurkah aku???
Nauzubillah...

Entah,
berapa kali 'entah' yang dah aku taip,
aku sendiri malas menghitungnya,
sama seperti malasnya aku untuk menghitung hari,
hari untuk aku yang baru itu muncul..

Arghh...
Bila? Bila? dan Bila?

Aku juga manusia,
air itu ada pasang surutnya,
roda itu ada atas ada bawahnya,
hari itu ada cerah ada gelapnya,
dan aku...
ada kuat dan ada lemahnya.

Namun,
kini....
aku sedar,
aku,
diri aku,
hati aku,
tangan aku,
kaki aku,
hanya aku yang mampu menggerakkannya dengan izin Allah.

Dan aku yang baru...
Ya, 'aku' yang aku nantikan itu,
takkan muncul tanpa aku bergerak untuk mewujudkannya.

Ya, mimpi itu angan kosong,
andai aku duduk diam,
sekadar menunggu ia mampir.
Wahai...
indahnya jika dunia ini akan aman dengan hanya goyang kaki,
indahnya jika hati ini tenteram dengan hanya diam dan memerhati,
tanpa berdiri dan terus berlari,
menuju akhirat yang pasti yang hakiki,
menuju Illahi yang dicintai.

Duhai diri,
Engkau yang baru itu akan muncul.
Percayalahh,
kerana apa?
kerana Allah masih menghadiahkan hari ini buatmu,
cukuplah tu jadi jaminan,
cukuplah tu jadi penenang.

sudahlah duhai diriku sayang,
usap air matamu,
hapus dukamu,
tamatkan penantianmu,
dan mulakan langkahmu.

Allah...
Allah menunggumu sayang...

Duhai diri,
kuat dan terus kuat.

Allah ada, dan sentiasa akan ada.

Percaya itu..Selamanya...

No comments:

Post a Comment